De commerciële tv-zender SBS en uitgeverij Sanoma, grootaandeelhouder van de televisiezender, hebben de uitzendrechten verkregen van de UEFA Champions League voor 2015 tot 2018.
Dat maakten de bedrijven dinsdag bekend.
Voor het eerst in Nederland heeft een commerciële zendergroep de rechten van het belangrijke voetbaltoernooi binnengehaald. De NOS maakte eerder al bekend niet mee te bieden op de uitzendrechten vanwege bezuinigingen. RTL heeft wel meegeboden.
,,Als geen ander zijn wij in staat om dit prestigieuze internationale clubvoetbaltoernooi op televisie en online aan voetballiefhebbers te presenteren”, zegt Luc Peters namens de directie van SBS Broadcasting. ,,Dit past perfect bij de ambities van SBS/Sanoma als grootste mediabedrijf van Nederland.” Hoeveel geld voor de Champions League-licentie is betaald, is niet bekend. SBS is ook voor een derde eigendom van Talpa, het mediabedrijf van John de Mol.
Wedstrijden Champions League op SBS en Nu.nl
De wedstrijden van het toernooi worden vanaf augustus 2015 op een van de SBS-zenders uitgezonden. De duels en de samenvattingen zijn op dinsdag en woensdag te zien. Elk seizoen begint met de UEFA Super Cup, de wedstrijd tussen de winnaar van het afgelopen seizoen van de UEFA Champions League en de UEFA Europa League. Over de aankleding van de programma’s en de presentatoren is SBS nog aan het nadenken.
Sanoma zal wedstrijdbeelden tonen op digitale platforms zoals Nu.nl en Nusport.nl. Zo zullen goals en hoogtepunten 'on demand' terug te kijken zijn. Ook standen en statistieken zijn in een aparte omgeving te zien.
Voetbal als lokkertje voor SBS
Volgens mediaprofessor Eggo Müller van de Universiteit Utrecht zou een en ander ertoe kunnen leiden dat mensen ook meer naar andere programma's van SBS gaan kijken.
,,Mensen raken gewend om op de afstandsbediening bijvoorbeeld op het knopje van SBS6 te drukken als daar voetbal is te zien'', verwacht Müller. ,,Het publiek zal de zender als geheel omarmen.''
De mediadeskundige ziet het uitzenden van het clubvoetbaltoernooi als onderdeel van een strategie van SBS en grootaandeelhouder Sanoma om de zender breder in de markt te zetten. De verwerving van de digitale rechten, waardoor fragmenten te zien zijn op websites als Nu.nl en Nusport.nl, geeft daarvoor een extra impuls. ,,De websites trekken bovengemiddeld veel aandacht, en dat maakt ze veel aantrekkelijker. Dat draagt bij aan de merkbekendheid van SBS.''
Verdienmodel voetbalrechten onduidelijk
SBS moet het onbekende bedrag van de uitzendrechten wel helemaal zelf terugverdienen, zegt Müller. ,,De zender heeft geen vaste inkomsten, zoals de NOS. De televisiezender kan besparen bij de productie, de reclamespotjes duurder verkopen of de reclamezendtijd langer maken.''
De hoogleraar ziet overigens een trend dat in meer westerse landen de uitzendrechten van de publieke omroep naar commerciële stations gaan. Zo zijn de wedstrijden in de Engelse Premier League te zien bij Sky Sports. ,,Commerciële zenders zijn groter, en hebben meer geld. En met het uitzenden van dit soort voetbalwedstrijden bereik je een fanatieke doelgroep.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl